czwartek, 21 kwietnia 2011

DELPHI

Delphi jest obiektowym środowiskiem programistycznym. Używa odmiany języka Pascal o nazwie Object Pascal. Został stworzony przez firmę Borland i jest łatwym w obsłudze środowiskiem do tworzenia aplikacji pod Windows.

Wygląd środowiska DELPHI.

Polecenia w Delphi są ułożone hierarchicznie.


Przeglądarka S.Z.P.A.K.
Super Zintegrowana Przeglądarka Autorsko - Komercyjna

Napisałem ją dwa lata temu, w czwartej klasie. Działa tak jak Explorer, FireFox czy Chrome, czyli służy do surfowania po internecie. Można nią także otwierać pliki będące na dysku twardym - do tego celu należy użyć przycisku „Otwórz plik”.







Logo


Logo jest znanym środowiskiem programistycznym
używanym w szkołach
do nauki programowania i matematyki.
Początkowo powstał do sterowania żółwio-robotem z długopisem.

Później powstał program Logomocja,
w którym można tworzyć grafiki geometryczne lub bajkowe obrazki.
Wirtualnym żółwiem-pisakiem sterują takie komendy jak np.:
„naprzód”, „prawo”, „lewo”, „wstecz”,
„ukp” – kolor pisaka, „ugp” - grubość pisaka,
„powtórz”, „zmaż”



Jak dobrze dogadać się z komputerem?


Czyli czym jest programowanie?

Programowanie
to pisanie poleceń kodem zrozumiałym dla maszyny.



Niektóre
języki programowania

•Fortran – powstał pół wieku temu. Jego standard jest do dziś stosowany.

•Basic – dawny język programowania używany m.in. w komputerach Sinclair

•Visual Basic – unowocześniony „język” Basic

•Logo – wprowadzony do nauki programowania w szkołach

•C++, C, D, C# – języki najnowszej generacji

• Delphi – graficzny język Pascal

•NQC – (not quite C) do programowania robotów lego

•NXC – (Not eXactly C) nowa wersja NQC

•Java – Obiektowy język stworzony przez firmę Sun Microsystems

•Java Script – używany na stronach WWW, np. do pisania formularzy

•HTML, XHTML – (Hyper Text Markup Language) hipertekstowy język znaczników do tworzenia stron WWW

•PHP – do używania na stronach WWW w podobnych celach jak Java script
bazuje na MySQL

•Assembler – podstawowy, bazuje na kodzie maszynowym

Co to jest kompilator?

Kompilator to program, który tłumaczy
kod programu
na kod maszynowy.

Jak napisać program?
Czyli cztery etapy pisania programów


środa, 20 kwietnia 2011

Program do obliczania prędkości przesyłu plików


Napisałem program, który oblicza prędkość przesyłu plików z internetu. Program jest napisany w Microsoft Small Basic, o którym pisałem wcześniej. Poniżej kod źródłowy.













Żeby wprowadzić nowe dane należy odświeżyć stronę lub nacisnąć klawisz F5.

wtorek, 19 kwietnia 2011

Jak obliczyć prędkość przesyłania plików z internetu?

Wielkość plików komputerowych na ogół wyrażamy w MB (czyt. Megabajtach). Trzeba pamiętać, że 1 MB to 1024 KB (czyt. Kilobajty). Duży plik tekstowy, z zamieszczonymi obrazkami i formatowaniem, waży ponad 1 MB. To samo dotyczy plików dźwiękowych, czy prostych obrazków. Natomiast program instalujący grę na komputerze już może ważyć ponad 20 MB.

Prędkość przesyłu plików wyrażamy w Kbps. (czyt. Kilobitach na sekundę). Rodzi się pytanie: Czy Kb (kilobit) to to samo co KB (Kilobajt)? Nie, kilobity są ośmiokrotnie mniejsze od kilobajtów. Najważniejszą zasadą w informatyce jest to, że jeden Bajt to 8 bitów (1B = 8b), czyli jeden 1 MB = 8 Mb.

Żeby obliczyć prędkość przesłania konkretnego plików z internetu trzeba znać wielkość tego pliku oraz przepustowość własnego łącza czyli średnią prędkość przesyłu plików. Standardową przepustowością łączy jest 512 Kbps (kilobitów na sekundę). Załóżmy że chcemy przesłać plik testowy o wadze 1MB.


1 MB = 1024 KB
1024 KB x 8 = 8192 Kb
8192 Kb : 512 Kbps = 16 s.


Dla łącza o prędkości 512 Kbps przesyłanie pliku o wadze 1 MB będzie trwało 16 sekund.
Jeśli natomiast dysponujemy szybszym łączem o przepustowości 1 Mbps czas ten będzie dwa razy krótszy i wyniesie 8 sekund

1 Mbps = 1024 Kbps
8192 Kb : 1024 Kbps = 8 s.

poniedziałek, 18 kwietnia 2011

Microsoft Small Basic

Small Basic to odmiana języka programistycznego BASIC.
Czym się charakteryzuje?
1. Jest bardzo prosty - ma tylko kilka przycisków.
2. Jego instalacja jest łatwa (pojedynczy plik *.msi o rozmiarze poniżej 5MB).
3. Ma bardzo prosty język (11 słów kluczowych).
4. Ma system podpowiedzi: pomoc kontekstową - przyjazną dla niedoświadczonego użytkownika.
5. Łatwość w napisaniu dobrych programów
Jak wygląda?
Z czego się składa?
- z języka programowania,
- ze środowiska programistycznego,
- z bibliotek.
Jakie są rodzaje programów w Small Basic?
- graficzne, z żółwiem "LOGO",
- graficzne okienkowe,
- konsolowe - zwane też tekstowymi,
Co do czego służy?
Pierwszy program.
1. Przepisz do edytora poniższy tekst:
TextWindow.WriteLine("Siema, jestem Small Basic")
2. Naciśnij przycisk "Run"
3. Program będzie wyświetlał tekst: "Siema, jestem Small Basic".

Zmienne
Zmienna to w programowaniu element, któremu można przypisać dowolną wartość, którą można zmienić w trakcie działania programu. W podanym poniżej programie zmienna nazywa się "imie":

TextWindow.WriteLine("Jak masz na imię?")
imie = TextWindow.Read()
TextWindow.WriteLine("Cześć" + imie)
Zapisywanie programu jako exe.
EXE to rozszerzenie programów wykonywalnych, czyli takich, jakie każdy może uruchomić w systemie Windows. Na razie programy, o których była mowa, dało się uruchomić tylko przy pomocy Small Basic. Żeby te programy można było uruchomić bez użycia środowiska Small Basic,należy je zapisać jako pliki exe.

1. Zapisz program za pomocą przycisku "Save"
2. Kliknij przycisk: "Run"
3. Zamknij program.
4. Znajdź folder gdzie został zapisany program.
W tym katalogu będzie znajdował się wykonywalny plik exe.
Zapisywanie programów w internecie:
Small Basic umożliwia zapisywanie programów w internecie. Wygląda to tak:

1. Po napisaniu programu kliknij przycisk "Publish"
2. Zobaczysz okno z zakodowaną nazwą programu.
3. Po kliknięciu linku zobaczysz swój kod programu w internecie.
4. Teraz każdy kto ma ten link lub zakodowaną nazwę może zobaczyć kod twojego programu.
Otwieranie programów z internetu:
Small Basic umożliwia otwieranie programów z internetu, wygląda to tak:

1. Kliknij przycisk: "Import"
2. Zobaczysz okno proszące o zakodowaną nazwę programu:
3. Po wpisaniu kodu program jest widoczny w edytorze.
Teraz nie trzeba zużywać miejsca na dysku, na programy -
wystarczy wpisać zakodowane nazwy programów.
Fajne programy w Small Basic
Snake Bite - kod: SNKBITE
Tetris - kod: Tetris
Przykładowe programy matematyczne: